Kleibergjes op Kruistocht

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

En Gedi, Davids waterfalls

Vandaag een prachtige dag gehad bij En Gedi, Davids waterfalls. Een prachtig natuurgebied met allemaal watervallen en leuke stroomjes waar je heerlijk kunt liggen. Hier zou dus ook de spelonk zijn waar David zich verborg voor Saul. Een heerlijke laatste dag in de woestijn. Vanavond de koffers pakken en morgen toch nog even Jeruzalem in voor we de auto weer moeten inleveren. En dan weer terug naar huis en alle indrukken die we opgedaan hebben gaan verwerken. Maar wat hebben we een geweldige tijd gehad in dit bijzondere land. Zoals Uri zei; een land dat altijd met 1 oog open slaapt. Al moet ik zeggen dat we ons nooit ook maar 1 moment onveilig hebben gevoeld gelukkig. Een reis die we nooit meer vergeten!!

De Massada omhoog en de Dode Zee.

Er zijn dus echt mensen die in hun vakantie om 04.30 uur uit bed gaan om een berg te beklimmen....mag ik u voorstellen aan de fam. Kleiberg. In het donker over het slangenpad omhoog klimmen om vervolgens op de massada een welverdiende prachtige zonsopgang te zien! Het was erg mooi en we waren echt niet de enige die zo gek waren gelukkig! Daarna rondgelopen op deze enorme imposante bergtop! Wat een geschiedenis ligt hier. De joden die het lang stand hielden tegen de romeinen, maar zich uiteindelijk toch moesten overgeven. Om de berg te kunnen bestormen hadden de Romeinen er een helling naar toe aangelegd. Duurde eventjes maar dan heb je ook wat. Nog steeds zie je die helling liggen waarover ze binnenvielen. Zal voor de Joden toch eng zijn geweest om de Romeinen elke dag iets dichterbij te hebben zien komen. De nacht voordat ze aanvielen besloten de Joden allemaal zelfmoord te plegen omdat ze geen slaven van de romeinen wilden worden. Alleen mochten ze geen zelfmoord plegen dus gingen ze loten wie wie zou ombrengen zodat ze het niet zelf hoefden te doen. Wat zullen die Romeinen raar hebben opgekeken..... Om 08.00 waren we weer beneden en waren we hard aan een ontbijtje toe!! Vandaag ook in de dode zee gezwommen, blijft een vreemde gewaarwording om zomaar te blijven drijven.

Massadahotel.

Timnapark en de Massada

vandaag weer vertrokken uit Eilat richting de Massada. Eerst nog even het Timnapark bezocht. Een prachtig natuurgebied vol schitterende rotspartijen. Een woestijn is dor en droog, maar wat kan het mooi zijn....Toen door naar het hotel bij de Massada. In 1 woord wauw! Het vorige hotel was niet heel spectaculair, maar dit hotel overtreft wel alles. Het ligt prachtig tegen de Massada aan met uitzicht over de Dode Zee. We kunnen dus zo vanuit onze kamer de Massada zien en gaan beklimmen. Het mooiste is om dit te doen om 05.00 uur 's ochtends, dan kunnen we de zon zien opkomen. We zijn heel benieuwd!! Of we dit hebben gered zo vroeg, horen jullie dan nog.....

Dolphin Reef Eilat

Wauw, vandaag bij Dolphin Reef geweest. Wat een geweldig mooi plekje met natuurlijk de dolfijnen die daar rondzwemmen. Prachtig, je zit er bovenop als ze gevoerd worden en Nathan en ik zijn nog dichterbij geweest want we hebben bij de dolfijnen gedoken. Hoe ongelooflijk gaaf ze van zo dichtbij mee te maken. Jullie raden waarschijnlijk al waar wij morgen weer liggen.....

Op naar Eilat

Vandaag op pad naar Eilat....echt een schitterende route gereden ( aanrader van Uri) door de woestijn over een weg dat heeeeel lang geleden een karavaanroute was. Echt geweldig, alleen maar zand en rotspartijen, maar wat kan dat mooi zijn! En dan in het warme Eilat....net effe iets anders dan Jeruzalem, maar ook z'n eigen charme. Gezellig bruisend en een prachtige kustlijn. En o ja.....dolfijnen!!!!! Gaan we morgen heen. Ik (Anita) ben net zo'n klein kind. Ik wil snel slapen, des te eerder is het morgen:-)!!

Yad Vashem en Jeruzalem

Na 2 dagen heerlijk rustig aan te hebben gedaan, zijn we vandaag weer op pad gegaan. En wel naar een hele bijzondere plek....Yad Vashem. Wat een ontzettend indrukwekkend museum ter gedachtenis aan de vervolging van de joden. Echt om stil van te worden. Misschien komt het ook omdat je in Israel bent, maar het grijpt je hier nog meer aan! Daarna voor de laatste keer genoten van het geweldige Jeruzalem. Super om door al die straatjes te lopen waar ze vanalles verkopen. Heel bijzonder! Helaas konden we de tempelberg niet op, deze was net gesloten. Ook moesten we vanavond afscheid nemen van Lisa en Uri, wat een ontzettend lieve en gastvrije mensen. Dankzij hen hebben we een geweldige eerste week gehad! Nu op naar Eilat, weer een hele andere kant van Israel! We houden jullie op de hoogte!

Jeruzalem part 2

Vandaag weer naar Jeruzalem geweest. Een flinke wandeling gehad. We zijn begonnen bij de burcht van David, erg mooi om te zien wat daar nog van staat. Ook zijn we in de vluchtgang van Hizkia geweest, pikdonkere lange gangen onder Jeruzalem door. Indrukwekkend. Toen nog even doorgewandeld naar Getsemane en de Olijfberg. Bijzondere plaatsen. We hebben de dag geweldig afgesloten met een heerlijke sabbatmaaltijd bij Uri en Lisa, dit inclusief keppeltjes bij de jongens. Wat een belevenis met deze lieve mensen. En morgen doen we lekker mee met de sabbat......rustdag!!

Caesarea & meer van Galilea

Het heeft even geduurd, maar hier zijn we weer! Eigenlijk zijn we veel te druk om een blog bij te houden:-). We waren gebleven bij dinsdag....toen zijn we bij Ceasarea geweest. Hier zijn ontzettend veel romeinse opgravingen te zien, prachtig de romeinse aquaduct langs de zee. Woensdag zijn we het prachtige meer van Gallilea rondgereden en de bijzondere plaatsen Capernaum, de doopplaats aan de Jordaan en Tiberias aangedaan. Prachtige dag! Vandaag ( donderdag) dachten we een rustdag te nemen, maar dat liep iets anders omdat we een lekke band hadden met de auto. 3 uur later......zaten we heerlijk in de tuin bij Lisa met meloen en druiven. 'S avonds heerlijk gegeten aan het water in het prachtige Jaffo! De foto's spreken voor zich denk ik! Geniet.....

Jeruzalem

Vandaag een hele bijzondere dag in Jeruzalem gehad. Wat een verschillende culturen en geloven bij elkaar. Zo loop je in een christelijke wijk, waar we heel spontaan door een oude man werden rondgeleid en zo loop je in een hele drukke moslimwijk. Ook nog de bar mitswa meegemaakt wat echt een feestje is! Heel gaaf om dit te zien bij de klaagmuur. We hebben nu nog maar een klein gedeelte gehad en hopen over een paar dagen er weer naar toe te gaan om naar de olijftuin, enz. te gaan. Even deze indrukken laten bezinken.....

Ons optrekje bij de nederlandse Lisa

Wat een heerlijk plekje!!! In een prachtige tuin vol olijfbomen staat ons huisje. Een mooi plekje met een inpandige veranda waar we heerlijk kunnen zitten zonder dat er beestjes binnenkomen omdat het helemaal omringd is door gaas! Bijna jammer dat we zoveel te zien hebben hier en dus niet zoveel in het huisje zullen zijn......

Op het vliegveld

Nou,alle controles zijn geweest en nu wachten tot we aan boord kunnen. En we zijn allemaal erg rustig......ja echt allemaal, zelfs Tom! Wordt vervolgd!!

We zijn er!

Na een verdacht vlekkeloze vlucht zijn we geland in Israël.